Favela's

27 november 2017

Blogestafette: Kees Kleer, Wellantcollege Gouda

Buiten tikt de regen tegen het raam aan. De wind giert en huilt. Binnen loopt de docent, gehuld in een dik vest, naar de verwarming toe. Eén tikje hoger, want het begint behoorlijk fris te worden in het lokaal. Als hij uit het raam kijkt, ziet hij de groene schooltuin liggen. Een trotse glimlach verschijnt op zijn gezicht. Op dit moment is de tuin gehuld in mooie herfstkleuren, straks misschien met een dik winterkleed, maar in de zomer staat het vol groene planten, struiken en bomen. Vanaf de weg kun je het schoolgebouw bijna niet zien liggen. We zitten verscholen achter een grote kas en grote groene bomen. Tsja, we zijn dan ook een groene school. Naast zijn eigen vak, krijgen de leerlingen ook les in dierverzorging, planten, koken, tuinontwerp, duurzaamheid en techniek. Het voedsel dat over is van koken, wordt gebruikt voor de dieren in de stal. En sinds kort staan er in het schoolgebouw diverse afvalbakken waardoor we het afval scheiden.


Als hij zich van het raam wegdraait kijkt hij de klas in. De leerlingen zijn hard bezig met hun nieuwe project. Op de muren hangen kunstwerken van voorgaande jaren. Hij is al jarenlang teken- en handvaardigheidsdocent en op dit moment is hij bezig met het thema ‘architectuur’. Veel leerlingen denken dan aan mooie huizen, grote huizen, moderne huizen. Hij wilde de leerlingen echter wat leren over het onderwerp ‘Favela’s’. Toen hij dit onderwerp ter sprake bracht, zag hij bij enkele leerlingen wat wenkbrauwen omhoog schieten. Dit vergde dus wat uitleg.


Hij begon met uitleggen dat het een Portugees woord was voor ‘achterbuurt’ of ‘sloppenwijk’, afkomstig uit Brazilië. De mensen die in deze wijken wonen, hebben geen geld om spullen te kopen, dus ook geen geld om een huis te kopen. Dat maken ze van afvalmateriaal. Als je niets hebt moet je creatief denken. Dit was het uitgangspunt voor de opdracht voor de leerlingen: ‘Maak van afvalmateriaal een favela’. Al snel gingen leerlingen aan de slag met oude verhuisdozen, schoenendozen, pizzadozen, lege melkpakken en wat ze nog meer konden vinden. Langzaamaan ontstonden er kleine huisjes. Leerlingen sneden deuren en ramen uit het karton en begonnen aan het interieur van de huizen. Het interieur bleek oneindig veel mogelijkheden te hebben. Telkens bedachten de leerlingen er weer iets nieuws bij! Sommige projecten van leerlingen werden zo groot, dat zij moesten samenwerken met hun buurvrouw of buurjongen. Hierdoor ontstonden er complete flatgebouwen of hele wijken.


Tevreden kijkt hij het klaslokaal in. De leerlingen zijn keihard aan het werk om van niets íets te maken. Zijn creatief en geconcentreerd. Langzaam loopt hij terug naar de verwarming en draait hem weer iets omlaag. We kunnen wel met een graadje minder leven.


Het Wellantcollege Gouda heeft de blogmier doorgegeven aan ... Arjan van 't Leve van Rabobank Gouda!

Tip het platform!

Deze website is een platform voor alle doeners. Voor de vele kennisbedrijven die de uitdagingen van Gouda, de compacte stad, aangaan. Voor de vele organisaties die hun nek uitsteken om het anders te doen. En voor de vele inwoners die zich inzetten om hun stad groen, schoon en leefbaar te houden.

Heb je ook een groen idee en zoek je mensen? Heeft jouw bedrijf duurzaam nieuws voor Gouda? Wil je anderen enthousiasmeren voor jouw project?

Laat het ons weten! Stuur je informatie naar: redactie@maakgoudaduurzaam.nl. Wij nemen graag contact met je op!